Rema tapte kunder: – Et røft år

Rema økte antall butikker i fjor, men tapte likevel markedsandeler.

 

Odd Reitans hovedbutikk ble fjorårets store taper på lavprismarkedet, skriver E24.

Grunnen til tapene i forhold til konkurrentene er flere tabber, som da kjente merkevarer forsvant som følge av bestevennstrategien og kampen om søndagsåpne butikker.

I tillegg fikk de 33 flere butikker, noe som bare forsterker tapet.

– Som vi har sagt flere ganger tidligere, var 2017 et røft år – nå gleder vi oss over den gode utviklingen vi har hatt i 2018, der vi ser at stadig flere kunder kommer til oss, sier kommunikasjon- og samfunnskontakt i Rema, Mette Fossum, til E24.

Kiwi og Coop Extra var de to vinnerne. I Coop er de imidlertid bekymrede for at Norgesgruppen (som Kiwi er under) vokser seg større og større.

– Med 43 prosent av markedet får du bedre betingelser og bedre forutsetninger for å etablere nye butikker på attraktive steder. Det er Kiwi som er farligst for oss, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Alan Takle Friis i Coop Norge.

På landsbasis har Norgesgruppen 1837 butikker, Coop 1119 og Rema 617.